δημιουργική … γραφή

Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2010

21 Φεβρουαρίου, γιορτάζουμε την απελευθέρωση, αλλά και τη μητρική μας γλώσσα

Στις 21 Φεβρουαρίου γιορτάζεται διεθνώς η Ημέρα της Μητρικής Γλώσσας.

Η δική μας μητρική γλώσσα είναι η Ελληνική και μια και μιλιέται επί χιλιάδες χρόνια και έχει δανείσει με λέξεις πολλές άλλες γλώσσες και έχει δανειστεί επίσης από πολλές από αυτές. Κάποιες μάλιστα λέξεις από αυτές που δάνεισε σε άλλες γλώσσες επιστρέφουν πίσω ως αντιδάνεια.

Πολύ γοητευτικό θέμα αποτελεί η ετυμολογία των λέξεων, δηλαδή η μελέτη της προέλευση και ενδεχομένως του τρόπου σχηματισμού (ρίζα, πρόθημα, επίθημα, συνθετικό κτλ.) και της εξέλιξης  μιας λέξης. Η λέξη από το αρχ. επιθ. ἔτυμος `αληθινός΄ >αληθινή σημασία μιας λέξης σύμφωνα με την καταγωγή της.

Στην Πύλη της Ελληνικής Γλώσσας, την οποία ήδη γνωρίζουμε, μπορούμε με την εντολή σύνθετη αναζήτηση στο λεξικό της ν.ε.  να επιλέξουμε να βρούμε λέξεις που η ετυμολογία τους συνδέεται με τη λέξη κριτήριο την οποία εμείς δίνουμε ή που αποτελούν δάνεια.



Δοκιμάστε το!

Πολυτονική γραφή

Επειδή χρειάζεται να γράψουμε σε πολυτονική γραφή , δίνω τις οδηγίες


Εγκατάσταση πολυτονικού πληκτρολογίου σε περιβάλλον Windows XP


Ελληνικά Windows XP

Πίνακας Ελέγχου > Τοπικές Ρυθμίσεις και ρυθμίσεις γλώσσας > Γλώσσες > Λεπτομέρειες > Ρυθμίσεις > επιλέγουμε από τα ελληνικά Πληκτρολόγιο > Προσθήκη > Διάταξη πληκτρολογίου/ΙΜΕ: Ελληνική Πολυτονική > ΟΚ > Εφαρμογή > ΟΚ

ή
από τη γραμμή γλώσσας με δεξί κλικ του ποντικιού > Ρυθμίσεις > επιλέγουμε από τα ελληνικά Πληκτρολόγιο > Προσθήκη > Διάταξη πληκτρολογίου/ΙΜΕ: Ελληνική Πολυτονική > ΟΚ > Εφαρμογή > ΟΚ


Στη συνέχεια, με τα πλήκτρα εναλλαγής γλώσσας πληκτρολογίου (Αlt+Shift ή Alt+Tab), μεταφερόμαστε μεταξύ των διαθεσίμων διατάξεων, δηλαδή Αγγλική, Ελληνική μονοτονική, Ελληνική πολυτονική.

Για μεγαλύτερη ευκολία μπορούμε να διαγράψουμε εντελώς την μονοτονική διάταξη ελληνικών και να διατηρήσουμε μόνο το ελληνικό πολυτονικό πληκτρολόγιο για όλες τις χρήσεις (μονοτονικό και πολυτονικό). Στην περίπτωση αυτή τα βοηθητικά σύμβολα αγκυλών, αγκίστρων κλπ. παράγονται με το αντίστοιχο πλήκτρο και ακολουθεί πάτημα του πλήκτρου του διαστήματος (space).




Τονισμός και πνεύμα Πλήκτρα
Περιγραφή πλήκτρου
Τόνος ; Ελληνικό ερωτηματικό
Οξεία q

Περισπωμένη [ Αριστερή αγκύλη
Βαρεία ] Δεξιά αγκύλη
Διαλυτικά : Άνω-κάτω τελεία
Ψιλή ' Απόστροφος
Δασεία " Εισαγωγικά
Ψιλή-Οξεία / Δεξιά κάθετη
Δασεία-Οξεία ? Αγγλικό ερωτηματικό
Ψιλή-Βαρεία \ Αριστερή κάθετη
Δασεία-Βαρεία | Κάθετη ράβδος
Ψιλή-Περισπωμένη = Ίσον
Δασεία-Περισπωμένη + Συν
Διαλυτικά-Τόνος AltGr + ;

Διαλυτικά-Οξεία ~ "Περισπωμένη"
Διαλυτικά-Βαρεία ` "Βαρεία"
Διαλυτικά-περισπωμένη AltGr + `

Μακρό - Πλην
Βραχύ _ Υπογράμμιση
Υπογεγραμμένη { Αριστερό Άγκιστρο
Υπογεγραμμένη-Οξεία AltGr + q

Υπογεγραμμένη-Περισπωμένη AltGr + [

Υπογεγραμμένη-Βαρεία AltGr + ]

Υπογεγραμμένη-Ψιλή AltGr + '

Υπογεγραμμένη-Δασεία AltGr + "

Υπογεγραμμένη-Ψιλή-Οξεία AltGr + /

Υπογεγραμμένη-Ψιλή-Περισπωμένη AltGr + =

Υπογεγραμμένη-Ψιλή-Βαρεία AltGr + \

Υπογεγραμμένη-Δασεία-Οξεία AltGr + ?

Υπογεγραμμένη-Δασεία-Περισπωμένη AltGr + +

Υπογεγραμμένη-Δασεία-Βαρεία AltGr + |

Άνω τελεία Shift + AltGr + }

Αποσιωπητικά AltGr + .

Εισαγωγικά-άνοιγμα AltGr + [ + Space

Εισαγωγικά-κλείσιμο AltGr + ] + Space

Τόνος αριθμητικού (α´, β´ κλπ.) AltGr + q + Space

Απόστροφος αριστερή AltGr + ' + Space

Απόστροφος δεξιά AltGr + " + Space



Επίπλέον χαρακτήρες


Ονομασία Συνδυασμός
Ϛ Στίγμα AltGr + 1
Ϟ Κόππα AltGr + 2
Ϡ Σαμπί AltGr + 3
£ Λίρα AltGr + 4
§ Τμήμα AltGr + 5
Παράγραφος AltGr + 6
¤ Πίνακας AltGr + 8
¦ Φίλτρο AltGr + 9
° Μοίρες AltGr + 0
± Συν-Πλην AltGr + -
½ Ένα Δεύτερο AltGr + =
Ευρώ AltGr + e

Ελληνικό πολυτονικό πληκτρολόγιο

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 ¯ Back
Tab ; ς ε ρ τ υ θ ι ο π .
Caps α σ δ φ γ η ξ κ λ ΄ ᾿ Enter
Shift ζ χ ψ ω β ν μ , . Shift
Ctrl ÿ Alt Space Alt ÿ . Ctrl

Ελληνικό πολυτονικό πληκτρολόγιο με Shift

! @ # $ % ^ & * ( ) ˘ Back
Tab : ς Ε Ρ Τ Υ Θ Ι Ο Π · \ .
Caps Α Σ Δ Φ Γ Η Ξ Κ Λ ¨ Enter
Shift Ζ Χ Ψ Ω Β Ν Μ > Shift
Ctrl ÿ Alt Space Alt ÿ . Ctrl

Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2010

Τα κακῶς κείμενα εἰς τήν πόλιν μας

Είπαμε να γράψουμε τα δικά μας χρονογραφήματα, κατ' απομίμηση του Ροΐδη για τα κακώς κείμενα στη δική μας πόλη, σήμερα. Η Όλγα ξεπέρασε τον εαυτό της με την προσπάθεια που έκανε να μιμηθεί όχι μόνον το θέμα, αλλά και να γράψει σε καθαρεύουσα!! Θα συμφωνήσετε φαντάζομαι μαζί μου μόλις διαβάσετε το κείμενό της που ακολουθεί.
"Τά κακῶς κείμενα εἰς τήν πόλιν μας
"Ἡ πόλις μας, ἡ ἄλλοτε ξακουστή πόλις διά τήν ὑσυχίαν καί τήν τάξιν της, εὐτυχώς σήμερον δέν ἀντιμετωπίζει προβλήματα κυκλοφορίας τῶν ὀχημάτων. Ἐάν ἐξαιρέσομεν τήν μίαν περίπου ὤραν πού χρειάζεταί τις διά νά διασχίσει μίαν ἀπό τάς μεγάλας ὁδούς της μέ τό αὐτοκίνητο, καθώς καί τάς νομίμους σταθμεύσεις τῶν αὐτοκινήτων πού κλείνουν τάς ὁδούς, κατά τά ἄλλα, ἡ πρόσβασις μέ αὐτοκίνητον εἰς τήν πόλιν εἴναι εὔκολη ὑπόθεσις.

Εἰς ἔνα παρόμοιον ἐπεισόδιον ὑπήρξα αὐτόπτης μάρτυς. Κάτοικος πολυκατοικίας ἐξεδήλωνεν τήν ἀγανάκτησίν του, διότι ὁ σώφρων συμπολίτης του εἴχεν σταθμεύσει τό ὄχημά του ἔμπροσθεν τῆς εἰσόδου, ἀπό την ὁποίαν οὗτος ἤθελεν ἐξέλθει μέ τό δικόν του ὄχημα. Μετά τινας φιλοφρονήσεις και εὐγενείς ἐκφράσεις, ὁ παράνομος ὁδηγός ἀπέσυρε τό ὄχημά του καί ἐξήλθε ὁ ίδίοκτήτης τῆς οἰκίας εἰς τόν δρόμον.


Παρακολουθῶν τήν πορείαν του, διαπίστωσα ὅτι εἰς ἀπόστασιν 200 μέτρων ἐτοποθέτησεν τό ὄχημά του ἔμπροσθεν τῆς οἰκίας ἄλλου συμπολίτου, πιθανῶς διότι ἐπιθυμούσε ἵνα δεχθῇ ἀνάλογες φιλοφρονήσεις ἀπό τόν ἄλλον συμπολίτην. Καί ἡ σκηνή αὐτή ἐπανελήφθη ἀρκετάς φοράς. Ἔτσι, ἡ ἔξοδος καί ἡ εἴσοδος τῶν ὀχημάτων, καθώς καί ἠ κυκλοφορία τους εἰς τάς ὁδούς γίνεται ἄνευ προβλημάτων!

Ἔνα ἄλλο προσόν τῆς ἀνεπτυγμένης πλέον ἠπειρωτικῆς πρωτεύουσας εἶναι ἡ ἔκθεσις τῶν ἀπορριμμάτων καί ἡ ἄψογος ἐμφάνισις τῆς πόλεως εἰς θέματα καθαριότητος. Οἱ πολιτισμένοι συμπολίται μας, ἄν καί οὐδέποτε ῥίπτουν εἰς τούς δρόμους ἄχρηστον τι, οὗτοι οἱ δρόμοι εἶναι πλήρεις ἀπορριμμάτων, πρός δόξαν τοῦ δήμου, ὁ ὁποῖος ὑπερηφανεύεται συνεχῶς διά τήν ἄψογον ἐμφάνισην τῆς πόλεως. Ἡ καθαριότης μάλιστα γίγνεται ἰδιαίτερα αἰσθητή εἰς ἡμέραν ἀπεργίας τῶν ἀπορριμματοφόρων. Τότε δύνασαι νά ἀντικρύσεις εὐγενεῖς κυρίας αἱ ὁποῖαι ἐκθέτουν μετ' ἐπιμελείας τά ἄχρηστά τους, διαμαρτυρόμεναι διά τάς προηγούμενας κυρίας, αἵτινες ἔχουν διαπράξει παρόμοιο εὐγενές κατόρθωμα. Καί μόνον διά τάς δύο αὐτάς καταστάσεις ἡ πόλις μας εἶναι ἄξια ἐπαίνου διά τήν πρόοδόν της στόν τομέαν τοῦ πολιτισμοῦ! "

Όλγα Κυριαζικίδη, Γ2

Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2010

Ε. Ροϊδη, "Τα υαλοπωλεία"

Με την ευκαιρία της μελέτης του κειμένου του Ε. Ροΐδη "Τα υαλοπωλεία" συνοψίζω κι εδώ βασικά χαρακτηριστικά του έργου του που συναντήσαμε και στο κείμενό μας, για να τα έχετε συγκεντρωμένα στη μελέτη σας και να μπορείτε να τα επισημάνετε στην ανάλυσή σας:

Η ευρωπαϊκή συνείδηση.Τον απασχολεί η πολιτισμική αναντιστοιχία της ελληνικής προς τις ευρωπαϊκές κοινωνίες της εποχής του και ένα αγαπημένο θέμα για τη σάτιρά του είναι τα κακώς κείμενα της σύγχρονης του κοινωνίας σε όλες τις εκδηλώσεις της.

Η «καταλυτική» του σάτιρα. Το έργο του θα μπορούσε να αποτελεί πρότυπο σατιρικού και χιουμοριστικού ύφους, η σάτιρα είναι η δεύτερη ανάσα για τον Ροΐδη, σύμφωνα με τον Παράσχο, ενώ ο Δροσίνης τον αποκαλούσε "αστυνομία της σκέψης". Ο ίδιος έλεγε για τη σάτιρα και το σαρκασμό στα «Σκαλαθύρματά του» ότι «ο σαρκαστικός γέλως μόνος διακρίνει τον άνθρωπο από του κτήνους».

Υπονόμευσε το ρομαντισμό στην ελληνική του εκδήλωση -αντίθετα θαυμάζει κάποιους από τους ευρωπαίους ρομαντικούς λογοτέχνες- όπως και την ηθογραφία και πολλά από τα κείμενά του βρίσκονται ανάμεσα στη δημοσιογραφία και στο λογοτεχνικό ύφος, ανάμεσα στον κριτικό στοχασμό και στην αφήγηση, ανάμεσα στον εγκυκλοπαιδισμό και στην επιστήμη, ανάμεσα στο Διαφωτισμό και στον κλασικισμό.

Ο ίδιος διακρίνει τη γλώσσα από το ύφος στο έργο του. Η γραφή του συνιστά δείγμα μοναδικού, πρωτοποριακού και ανατρεπτικού ύφους. Καλλιέργησε ένα απαιτητικό είδος και με το αντισυμβατικό του πνεύμα υπήρξε ευαίσθητος και οξυδερκής παρατηρητής και κριτής της εποχής του. Συνέβαλε στη διάπλαση μιας νέας αισθητικής συνείδησης σε μια εποχή κατά την οποία η λογοτεχνία στον ελληνικό χώρο αναζητούσε την ταυτότητά της.


Στο κείμενο θα πρέπει επίσης να μπορείτε να επισημάνετε:

Την αξία της παρατηρητικότητας ως προϋπόθεση για τη σατιρική περιγραφή

Τους τρόπους με τους οποίους επιτυγχάνει το κωμικό (κωμικό της κατάστασης, κωμικό των λέξεων) και ειδικότερα την ιδιόμορφη χρήση της πομπώδους και επεξεργασμένης γλώσσας ως φορέα του κωμικού.

Τον έκδηλο μισογυνισμό του συγγραφέα.

Θα μπορούσαμε επίσης, με βάση το κείμενο, να συμφωνήσουμε με τον Δημηρούλη όταν γράφει για το Ροΐδη: "Η ειρωνική παραποίηση, η εσκεμμένη υπερβολή, η αφηγηματική αποστασιοποίηση, όλα ανήκουν στη ροΐδεια ευφυολογία και το σπάνιο ύφος";

Εάν ως χρονογράφημα ορίζουμε το λογοτεχνικό είδος του πεζού λόγου που είναι πάντοτε σύντομο, αντλεί τα θέματά του και σχολιάζει την τρέχουσα, επίκαιρη πραγματικότητα, μπορούμε να εντάξουμε στο είδος αυτό τα "Υαλοπωλεία";

Τις αφηγηματικές τεχνικές που χρησιμοποιεί ο Ροΐδης.




Επειδή η κατάσταση που περιγράφει ο συγγραφέας μας δεν έχει αλλάξει όσο θα θέλαμε και αντίστοιχα με το χρόνο που έχει μεσολαβήσει από τότε, ως παράλληλο κείμενο δείτε κάτι πιο σύγχρονο:

Είμαστε ό,τι... οι δρόμοι μας
(Τασούλα Καραϊσκάκη, εφημ. Καθημερινή, Μόνιμες στήλες, 12- 5-2006)



Κάθε αθηναϊκή μέρα γεννιέται μέσα στην παράνοια της τυφλής βιασύνης και το κυκλοφοριακό χάος και σβήνει μέσα στο ρυπαρό «κορεσμό» των δημόσιων χώρων και το αδιέξοδο της στάθμευσης. Ωστόσο, αν και πάσχοντες, δεν αντιδρούμε, δεν απαιτούμε μια θεραπεία από τα επακόλουθα της «ασθένειας» που κατατρώει τις ώρες μας. Δεν θέλουμε με κανένα τρόπο να εγκαταλείψουμε την ακριβοπληρωμένη βολή μας. Εγωιστικά και κοντόθωρα βάζουμε καθημερινά το λιθαράκι του παραλογισμού, της αυθαιρεσίας, της διάλυσης στην κοινή μας ζωή, ακυρώνοντας κάθε προσπάθεια για ανθρώπινη επιβίωση.


Και η τραγωδία στους δρόμους συνεχίζεται. Ως πεζοί δίνουμε τη μάχη του ασφαλούς βαδίσματος, παλινδρομώντας από το οδόστρωμα στα στενά κακοφτιαγμένα πεζοδρόμια, ανάμεσα σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα και δίκυκλα, τραπεζοκαθίσματα, ξεχασμένα μπάζα, σκουπίδια, λακκούβες. Ως εποχούμενοι μπουσουλάμε αργά ανάμεσα σε διπλο– και τριπλο–παρκαρισμένα αυτοκίνητα, αιφνιδιαζόμαστε από απρόσμενες αντικανονικές στάσεις μπροστινών οχημάτων, μένουμε για ώρα (σχεδόν αδιαμαρτύρητα) πίσω από σταματημένα φορτηγά που ξεφορτώνουν εμπορεύματα εκτός ωραρίου τροφοδοσίας καταστημάτων (προβλήματα δημιουργούνται ακόμη κι όταν τηρείται το ωράριο). Μέχρι 8% παραπάνω επιβάρυνση στην κυκλοφορία προκαλούν τα φορτηγά που τροφοδοτούν τα μαγαζιά σε ώρες αιχμής, δημιουργώντας τριτοκοσμικές καταστάσεις στην πόλη. Τι θα έπρεπε να γίνει; Η τροφοδοσία να πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της νύχτας, σε ειδικές ζώνες εισόδου και στάθμευσης, όπως γίνεται σε όλες τις πολιτισμένες χώρες του κόσμου κι όπως γινόταν κατά τον ολυμπιακό Αύγουστο του 2004. Αλλά προβάλλεται πάντα το πρόσχημα του ελλιπούς κράτους – δεν μπορεί να υπάρξει επαρκής έλεγχος (λογιστικός, φορολογικός) στις συναλλαγές αυτού του τύπου μεταμεσονύχτια.



Καταστάσεις που επιβεβαιώνουν ότι είναι... προνόμιο να ζεις σ’ αυτόν τον τόπο, όπου οι ίδιες οι Αρχές μεροληπτούν• χαρίζεται ο αστυνόμος, ρουσφετολογεί ο δήμαρχος, δημηγορεί ο πολιτευτής… Στο 55% των δρόμων της Αθήνας η κυκλοφορία των οχημάτων γίνεται μόνο σε μία λωρίδα λόγω παράνομης στάθμευσης. Στο λεκανοπέδιο πραγματοποιούνται 1,6 σταθμεύσεις αυτοκινήτων, από τις οποίες το 80% στους δρόμους (παράνομα, κυρίως). Για τα 2,5 εκατ. Ι.Χ. του λεκανοπεδίου διατίθενται μόνο 265.000 θέσεις πάρκινγκ σε δημόσιους ή ιδιωτικούς χώρους. Σε οργανωμένα πάρκινγκ καταφεύγει μόνο το 2% των οδηγών.



Η αστυνόμευση δεν είναι μεθοδευμένη και συστηματική, παρά μόνον εισπρακτική. Δεν υπάρχει πρόγραμμα επιλεκτικού ελέγχου σε φορτωμένους δρόμους, στροφές λεωφορείων, ράμπες για τη διευκόλυνση ατόμων με κινητικά προβλήματα. Σε κάποιες περιπτώσεις μοιάζει να βολεύει η ελεγχόμενη παρανομία (και όχι η εξάλειψή της), αφού τα έσοδα είναι πολλά από τις κλήσεις – οι οδηγοί της Αττικής πληρώνουν κατ’ έτος περί τα 25 εκατ. ευρώ για παράνομη στάθμευση.



Είναι ν’ αναρωτιέται κανείς γιατί η Πολιτεία καθυστερεί τόσο πολύ να κατασκευάσει νέα πάρκινγκ και σταθμούς μετεπιβίβασης, γιατί δεν ενθαρρύνει τους ιδιώτες που ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν ιδιωτικούς σταθμούς αυτοκινήτων. Γιατί δεν βρίσκει λύσεις για τις πυκνοδομημένες περιοχές όπου η ζήτηση καλπάζει και οι πολίτες δεν έχουν άλλες επιλογές.
Φταίει μόνο η ανοργανωσιά, η ανεπάρκεια ή παρεισφρέει, όπως και αλλού, η ιδιοτέλεια και η πώρωση;


Οι streetpanthers του Γ2 δεν φαίνεται να χτύπησαν ακόμη, αναμένω κείμενα κατ' απομίμηση του Ροΐδη.

Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου 2010

ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΕΡΣΩΝ

Η μάχη του Μαραθώνα ήταν η πρώτη σημαντική επιτυχία των Ελλήνων στην αναμέτρησή τους με τους Πέρσες. Μπορούμε να δούμε την αναπαράσταση των κινήσεων της μάχης σε χάρτη-βίντεο και από τη γνωστή μας πια σελίδα του Ι.Μ.Ε. να βρούμε επιπλέον πληροφορίες για τις εξωτερικές συγκρούσεις των ελλήνων κατά τη διάρκεια της αρχαϊκής περιόδου και για την τύχη του πρωταγωνιστή της μάχης του Μαραθώνα. Στη συνέχεια με βάση τις γνώσεις που αποκτήσαμε από τις γραπτές μας πηγές -σ'αυτές συμπεριλαμβάνεται και το σχολικό μας εγχειρίδιο- και τα βίντεο που είδαμε στην τάξη -τα αναρτώ κι εδώ για να μπορείτε να τα ξαναδείτε όσες φορές θέλετε- πρέπει να μπορούμε να απαντήσουμε:

Ποιες προσπάθειες από μέρους των Περσών είχαν προηγηθεί της μάχης του Μαραθώνα; Με ποια κατάληξη;

Ποιοι ήταν οι αρχηγοί αυτής της εκστρατείας των Περσών;

Πού βρίσκεται ο Μαραθώνας σε σχέση με την Αθήνα και πότε έγινε η μάχη εκεί;

Ποιοι συμμετείχαν από την πλευρά των Ελλήνων; Γιατί μόνον αυτοί;

Για ποιο λόγο επιλέχτηκε αυτή η τοποθεσία για τη μάχη; Τι άλλες επιλογές είχαν οι έλληνες;

Ποια τακτική ακολούθησε στη μάχη ο Μιλτιάδης;

Ποιος κίνδυνος υπήρχε για τους Αθηναίους και μετά τη νικηφόρα μάχη; Πώς τον αντιμετώπισαν;

Πώς θα μπορούσαμε να συνδέσουμε όσα έχουμε μάθει για τη δημιουργία της οπλιτικής φάλαγγας με τη μάχη στο Μαραθώνα;

Ποιο σύγχρονο γεγονός συνδέεται με τη μάχη αυτή;

Για ποιους λόγους χαρακτηρίζουμε τη μάχη αυτή σημαντική;

Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2010

Οι πανελλήνιοι δεσμοί



Οι ολυμπιακοί αγώνες αποτελούσαν τη μεγαλύτερη συνάντηση όλων των Ελλήνων στην αρχαιότητα, ενισχύοντας έτσι τους δεσμούς που τους ένωναν και επίσημα τελούνται από το 776 π.Χ. Ας δούμε όλοι μαζί την τρισδιάστατη αναπαράσταση του χώρου της Ολυμπίας και των κτηρίων που βρίσκονταν εκεί.

Οι αθλητικοί αγώνες όμως είχαν μεγάλη σημασία για διάφορους ελληνικούς πολιτισμούς και πριν από την εποχή αυτή.

Απο το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού μπορούμε να βρούμε πληροφορίες για τους αγώνες κατά την προϊστορία, αλλά και την αρχαιότητα.

Ένας ακόμη εξαιρετικός ιστότοπος, για πληροφορίες (στα αγγλικά όμως εδώ) και κυρίως για εικόνες, ανήκει στο Πανεπιστήμιο του Tuffts και ονομάζεται Perseus. Διερευνήστε με προσοχή τις σελίδες του που είναι αφιερωμένες στους Ολυμπιακούς αγώνες.

Ας χωριστούμε καλύτερα σε 3 ομάδες και ας ψάξουμε για να απαντήσουμε στα ακόλουθα ερωτήματα.

Κατά την περίοδο της προϊστορίας άνθησαν στον Ελλαδικό χώρο διάφοροι πολιτισμοί.

Η Ομάδα 1 θα ερευνήσει σχετικά με τη σημασία που έδινε ο μινωικός πολιτισμός στον αθλητισμό και τι είδους πληροφορίες έχουμε για τα αθλητικά γεγονότα της εποχής αυτής;

Η Ομάδα 2 θα διερευνήσει τη σημασία που έδινε ο ο μυκηναϊκός πολιτισμός στον αθλητισμό και τι είδους πληροφορίες έχουμε για τα αθλητικά γεγονότα της εποχής αυτής;

Η σημασία του αθλητισμού όμως είνα σημαντική και στα ιστορικά χρόνια.

Η Ομάδα 3 θα πρέπει να μας πληροφορήσει σχετικά με το ποια ήταν η σημασία του αθλητισμού στις πόλεις-κράτη και πώς συνδεόταν με τη γενικότερη εκπαίδευση των νέων.

Η κάθε ομάδα στο γραπτό κείμενο που θα συντάξει για την απάντησή της θα πρέπει να ενσωματώσει και εικόνες που θα υποστηρίζουν όσα αναφέρει και υπερδεσμούς για τη σελίδα από την οποία πήρε τις πληροφορίες.

Τις περισσότερες εικόνες για τον αθλητισμό και τους ολυμπιακούς αγώνες τις διαθέτουμε από την εικονογράφηση των κεραμικών αγγείων. Πολλά από αυτά δεν βρίσκονται στη χώρα μας. Εάν μπορείτε να το βρείτε στην ιστοσελίδα που επισκεφτήκατε, σημειώστε και σε ποιο μουσείο, ποιας χώρας βρίσκετε το αγγείο του οποίου χρησιμοποιήσατε την εικονογράφηση.

Για το σπίτι, διαβάστε την ιστορία ενός Ολυμπιονίκη, του Αρίστωνα, εμπνευστείτε από τα σημεία που σας έκαναν μεγαλύτερη εντύπωση από αυτή την ιστορία και με βάση και όλες τις γνώσεις που αποκτήσατε, γράψτε μια δική σας αντίστοιχη ιστορία.

Όσοι έχετε αρκετό χρόνο και κουράγιο, επαρκείς γνώσεις αγγλικών και αναζητάτε έμπνευση, μπορείτε να βρείτε βοήθεια κι εδώ.

Καλή επιτυχία!




Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2010

AΘΗΝΑ: ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Να δοκιμάσουμε να απαντήσουμε στις ερωτήσεις;



Ποιο πρόβλημα εξακολουθούσε να υπάρχει στην Αθήνα και μετά την καταγραφή των νόμων από το Δράκοντα και ποιος προσπάθησε να δώσει λύση;


Έμειναν ευχαριστημένοι οι Αθηναίοι μετά από αυτή την παρέμβαση;Διαβάστε το παράθεμα "Ο Σόλων και οι νόμοι".


Από όλα τα μέτρα που πήρε ο Σόλωνας, ποιο θεωρείτε ότι ήταν το σημαντικότερο και για ποιο λόγο;


Αν ήμαστε αριστοκράτες της εποχής του Σόλωνα και κρίναμε τα μέτρα του με βάση το συμφέρον μας, θα ήμασταν ευχαριστημένοι ή όχι και γιατί; Αν πάλι ανήκαμε στη λαϊκή τάξη;


Τι προέβλεπε ο νόμος του οστρακισμού και γιατί ψηφίστηκε;


Τι συμβαίνει στην πολιτική ζωή της Αθήνας μετά τα μέτρα που πήρε ο Σόλωνας;


Χαρακτηρίζετε αυτή τη εξέλιξη θετική ή όχι και γιατί;


Το όνομα του Κλεισθένη είναι συνδεδεμένο με την πορεία της Αθήνας προς τη δημοκρατία, σύμφωνα με τον Αριστοτέλη. Μπορείτε να το δικαιολογήσετε αυτό αναφρόμενοι στα μέτρα τα οποία πήρε;