δημιουργική … γραφή

Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010

ΓΙΑ ΠΟΛΥ ΔΥΝΑΤΟΥΣ ΛΥΤΕΣ!!

Δεν πρόκειται για σταυρόλεξο αυτή τη φορά, αλλά για "γρίφο" αρχαιογνωσίας.

Ό,τι ακολουθεί αποτελεί την απόδοση στα αρχαία ελληνικά γνωστού τραγουδιού με αγγλικό στίχο.
Βρείτε ποιο είναι!!! για να σας πω και πώς προέκυψε.





Σάββατο 20 Μαρτίου 2010

21 Mαρτίου

H μέρα έχει αφιερωθεί στην ποίηση. Έχει αφιερωθεί όμως εξίσου και στην εξάλειψη των φυλετικών διακρίσεων, με πρωτοβουλία των Ηνωμένων εθνών και με αφορμή το γεγονός ότι αυτή την ημέρα στη Νότιο Αφρική το 1960, κάτω από το καθεστώς του απαρτχάιντ, σκοτώθηκαν από την αστυνομία 69 άνθρωποι που διαδήλωναν ειρηνικά εναντίον του.
Φαινόμενα εκδήλωσης ρατσισμού εκδηλώνονται πια και στη χώρα μας με όποια ευκαιρία. Ας τα προσέξουμε μήπως και μπορέσουμε να συμβάλουμε κι εμείς στο να τα ξεπεράσουμε.

Ένα από τα μεγάλα προβλήματα, το θέμα των προσφύγων, απασχολεί ιδιαίτερα κράτη και κυβερνήσεις και καλό θα ήταν και καθένας από μας να μπορέσει να συλλογιστεί έστω και για λίγο πάνω στο πρόβλημα αυτό, που έχει φέρει στα σύνορα, αλλά και στο εσωτερικό της χώρας μας, χιλιάδες ανθρώπους κυνηγημένους και συχνά απελπισμένους.

Η Ύπατη Αρμοστία των Ηνωμένων Εθνών που ασχολείται με το θέμα των προσφύγων έχει δημιουργήσει ένα διαδικτυακό παιγνίδι για παιδιά, ώστε να έχουν, έστω ηλεκτρονικά, βιώσει την εμπειρία του να είσαι πρόσφυγας.

Δοκιμάστε το!


Επισκεφτείτε ακόμη τον ελληνικό  ιστότοπο της Ύπατης Αρμοστείας για τους πρόσφυγες για να ενημερωθείτε και πιθανώς να βρείτε και τρόπους να βοηθήσετε, αν το επιθυμείτε,


Δείτε και το βίντεο που ακολουθεί, γιατί θα πρέπει να θυμόμαστε ότι όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας δεν συμβαίνουν δίχως την ανοχή ή τη συμβολή μας.





Ας μην ξεχνάμε όμως σήμερα και την ποίηση και μάλιστα μια ελληνίδα ποιήτρια, την Κική Δημουλά, που την προηγούμενη εβδομάδα τιμήθηκε με το Ευρωπαϊκό βραβείο Λογοτεχνίας για το 2010. Δείτε ένα μικρό απόσπασμα από μια συνέντευξή της, διαβάστε ένα μικρό δείγμα της ποίησής της. Ίσως σας φανεί σχετικό.





Κική Δημουλά
Ελάνθανε

Οτι ήμουνα ένας άνθρωπος
Που όλο με σκυμμένο το κεφάλι
Με περπατάγανε οι δρόμοι, αυτό πράχθηκε φανερά σας.
Σας το αφήνω. Επάνω του λοιπόν,
Αποκεφαλίστε το,
Μοιράστε το σ΄ όσες υποτιμήσεις θέλετε
-πως γην και ύδωρ έδωσα σε φόβους
και σήκωσε κεφάλι η ηττοπάθεια -,
ρίξτε το ολόκληρο
σ' όσες αδιαφορίες σας κι άλλο πεινάνε,
πετάξτε το σε δυό παλιογραμμούλες τύμβο.
Όμως πως σκύβοντας
Ατένιζα ουρανό,
Αυτό δεν θα το αγγίξετε .
Επράχθηκε κρυφά σας
Το έκρυψα καλά
Στην ασφαλή του κεφαλιού μου
Τη λιμοκτόνα στάση.
Σκύβοντας ουρανό ατένιζα
Που εφτιαξα από πτώσεις.
Μαζεύοντας σπυρί – σπυρί
Ο,τι δεν αφομοιωνε το ύψος.
......

Και κλείνω με λίγη μουσική που συνειρμικά ανακάλεσα, γιατί δε βλέπουν όλοι το διπλανό τους σα βάρος ... κάποιοι μάλιστα τον βλέπουν σαν αδελφό!

He ain't heavy, he's my brother
The Hollies
(B. Scott, B. Russell)

The road is long, with many of winding turns
That lead us to (who knows) where, who knows where?
But I'm strong, strong enough to carry him - yeah
He ain't heavy - he's my brother

So long we go, his welfare is my concern
no burdon is he to bear, we'll get there
But I know he would not encumber me
He ain't heavy - he's my brother

If I'm leaving at all, if I'm leaving with sadness
that everyone's heart isn't filled with the gladness
of love for one another.

It's a long, long road, from which there is no return
While we're on the way to there, why not share?
And the long doesn't way me down at all
He ain't heavy - he's my brother

Κυριακή 14 Μαρτίου 2010

ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ-ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ


This crossword was created by Α. ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ with EclipseCrossword - www.eclipsecrossword.com

1 2
3
4
5 6
7 8
9 10
11
12




ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ

  1. Αγαπημένη βραδινή διασκέδαση των ανδρών στην αρχαία Αθήνα
  2. Ιδιαίτερο τμήμα του αρχαίου οίκου που προοριζόταν για τις γυναίκες
  3. Πολυμελές λαϊκό δικαστήριο με 6000 μέλη
  4. Ένα είδος Λειτουργίας που βοηθούσε το ανέβασμα θεατρικών παραστάσεων
  5. Ήταν μόνον όσοι είχαν γεννηθεί από αθηναίο πατέρα και μητέρα
  6. Τα φορούσαν στα πόδια τους οι αρχαίοι Αθηναίοι
  7. Αποτελούν τους ανώτατους άρχοντες στην Αθήνα του Περικλή (δύο λέξεις με κενό μεταξύ τους
  8. Χάνει την ουσιαστική του εξουσία και δεν έχει πια δικαίωμα να ελέγχει τη Βουλή (δύο λέξεις με κενό μεταξύ τους)

ΚΑΘΕΤΑ

  1. Τόσα έγιναν τα μέλη της βουλής με τις μεταρρυθμίσεις του πολιτεύματος από τον Περικλή
  2. Είδος χορηγίας που συνέβαλλε στη δημιουργία και συντήρηση του στόλου
  3. Βασικό ένδυμα των Αθηναίων, δενόταν στη μέση με ζώνη
  4. Φόρος που πλήρωναν οι πολίτες άλλων πόλεων που είχαν εγκατασταθεί στην Αθήνα
  5. Αρχαίο πανωφόρι

This crossword puzzle
was created by Α. ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ with EclipseCrossword.

ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ ΑΘΗΝΑΪΚΗ ΗΓΕΜΟΝΙΑ - ΣΤΑΘΕΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ


This crossword was created by Α. ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ with EclipseCrossword - www.eclipsecrossword.com

1
2 3
456
7 8
9
10
11
12

ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ

  1. Ηγέτης αυτού του κόμματος στην Αθήνα ήταν και ο Περικλής
  2. Χαρακτηρίζει τη θέση των πολιτών απέναντι στο νόμο σε μια δημοκρατική πόλη
  3. Ηγέτης αυτού του πολιτικού κόμματος ήταν και ο Κίμων
  4. Με αυτόν τον όρο αποκαλούσαν οι αρχαίοι έλληνες τη συνεργασία με τους Πέρσες κατά τη διάρκεια των περσικών πολέμων

ΚΑΘΕΤΑ

  1. Σ' αυτόν τον ποταμό νίκησε ο Κίμων τους Πέρσες το 467π.Χ.
  2. Έτσι αποκαλείται ο θεσμός που επιβάλλει την απομάκρυνση όσων θεωρούνται απειλή για τη δημοκρατία
  3. Mε τις Σπονδές αυτές κλείνεται ειρήνη μεταξύ Αθήνας και Σπάρτης
  4. Τα χρήματα αυτά αντιστοιχούν στο εισιτήριο του θεάτρου και τα λαμβάνουν οι άποροι πολίτες της δημοκρατικής Αθήνας
  5. Σε τέτοια μετατράπηκε η Συμμαχία της Δήλου
  6. Οικονομική ενίσχυση των άπορων πολιτών κατά την περίοδο του Περικλή
  7. Τίτλος που έφεραν οι 10 Αθηναίοι που συγκέντρωναν τα χρήματα της Συμμαχίας της Δήλου
  8. Ειρήνη του .... : με αυτή τερματίζονται οι ελληνοπερσικοί πόλεμοι
This crossword puzzle
was created by Α. ΜΠΟΥΚΟΥΒΑΛΑ with EclipseCrossword.

Κυριακή 7 Μαρτίου 2010

Η γένεση της φιλοσοφίας



Γύρω στον 7ο π.Χ. αιώνα, πρώτα στις πόλεις της Ιωνίας (Μίλητο, Έφεσο) και αργότερα και σε πολλές άλλες ελληνικές αποικίες, για πρώτη φορά οι άνθρωποι ασχολούνται συστηματικά και προσπαθούν να δώσουν μια λογική, επιστημονική εξήγηση του κόσμου, απαλλαγμένη από τους περιορισμούς που όριζαν οι μύθοι σχετικά με τη γένεση των θεών, του κόσμου και των ανθρώπων, άρα και η θρησκεία και η ποίηση της εποχής. Επειδή οι πρώτοι αυτοί φιλόσοφοι από τον 7ο ως τον 5ο αιώνα στρέφουν το ενδιαφέρον τους στο να απαντήσουν θεμελιακά ερωτήματα όπως για παράδειγμα, ποια είναι η αρχή και η ουσία του κόσμου, καθώς και τις αιτίες που προκαλούν τις αλλαγές του, αποκαλούνται και φυσικοί φιλόσοφοι.

Η σκέψη τους ξεφεύγει από τα δεδομένα των αισθήσεων και με τη δύναμη της λογικής τους φθάνουν να διατυπώσουν επιστημονικές εξηγήσεις για την αρχή του κόσμου που μας προκαλούν έκπληξη και θαυμασμό για την την τολμηρόρητα και την πρωτοτυπία της σκέψης τους, πολλές φορές μάλιστα θα τολμούσαμε να πούμε ακόμη και σήμερα για την επιστημονικότητά τους -λαμβάνοντας πάντα υπόψη μας το χρόνο που διατυπώνονται.


Ο Θαλής, από τη Μίλητο, στις αρχές του 6ου π.Χ., έθελεσε τα θεμέλια της φυσικής επιστήμης υποστηρίζοντας ότι το νερό είναι η αρχή του κόσμου, το "ἀεί ὄν".





Ο Αναξίμανδρος, υποστηρίζει ότι αρχή του κόσμου είναι το ἄπειρο, που παραμένει "ἀθάνατο και ἀνώλεθρο",  ενώ ο Αναξιμένης, μαθητής του Αναξίμανδρου, προσδιορίζει περισσότερο το άπειρο και το ταυτίζει με τον αέρα.

Ο Ηράκλειτος, από την Έφεσο,θεωρεί το σύμπαν ένα και πεπερασμένο και πιστεύει ότι αρχή του είναι το πῦρ. Τα πράγματα παράγονται, σύμφωνα με τον Ηράκλειτο, από το αρχικό αυτό πυρ με την κίνηση που προκαλεί ο "πόλεμος", οι αντιθέσεις δηλαδή μεταξύ των πραγμάτων. Θα λέγαμε δηλαδή, με πιο σύγχρονη ορολογία, ότι υποστηρίζει πως η κίνηση και η ζωή είναι ιδιότητες της ύλης. "Τὰ πάντα ῥεῖ" είναι η έκφραση που έχουμε συνδέσει με τη φιλοσοφία του Ηράκλειτου, ή, όπως ερμηνεύει την έκφραση αυτή ο μεταγενέστερός του φιλόσοφος Πλάτωνας, "πάντα χωρεῖ καὶ οὐδέν μένει" (Κρατύλος, 402a). Η αλλαγή είναι λοιπόν χαρακτηριστικό του κόσμου έτσι ώστε "δὶς ἐς τὸν αὐτὸν ποταμὸν οὐκ ἂν ἐμβαίης".

Ο Πυθαγόρας, από τη Σάμο, τον 6ο π.Χ. αιώνα ασχολείται με τη φιλοσοφία, τη μουσική, τα μαθηματικά, τη γεωμετρία. Δημιουργεί σχολή στην Κάτω Ιταλία προσπαθώντας να ερμηνεύσει τον "κόσμον" -όρο που κατά πάσα πιθανότητα αυτός πρώτος χρησιμοποίησε, εννοώντας την τάξη του σύμπαντος- με βάση τους αριθμούς και τις αναλογίες τους και ορίζοντας με βάση αυτούς μια ολόκληρη ηθική για τον άνθρωπο, υποστηρίζοντας ότι ο ανθρώπινος νους μπορεί να φτάσει να κατανοήσει την αλήθεια των πραγμάτων, εάν ξεφύγει από τα δεσμά της συσκότισής του.


Επηρεασμένος από τις δοξασίες του Πυθαγόρα, στην Ελέα της Κάτω Ιταλίας διατυπώνει τη θεωρία του και ο Παρμενίδης, που δεν ασχολείται με το ερώτημα από τι είναι φτιαγμένος ο κόσμος, αλλά μελετά περισσότερο το είναι, την αληθινή φύση δηλαδή των πραγμάτων, πέρα από τις εξωτερικές μεταβολές. Υποστηρίζει  πώς ό,τι υπάρχει το πᾶν δηλαδή, είναι  "ἕν, συνεχές". Κριτήριο για την προσέγγιση της αλήθειας είναι ο νους, ενώ αντίθετα οι αισθήσεις μας παραπλανούν.


Ο Εμπεδοκλής, από τον Ακράγαντα της Σικελίας, υποστηρίζει ως αρχή του κόσμου τα τέσσερα στοιχεία, τα τέσσερα ριζώματα, όπως τα αποκαλεί, πῦρ, ἀήρ, γῆ και ὕδωρ, τα οποία αλλάζουν κατάσταση με βάση δύο κοσμικές αιώνιες δυνάμεις τις οποίες αποκαλεί φιλότης και νεῖκος, φιλία δηλαδή και  διαμάχη ή με άλλους όρους έλξη ή συνένωση και άπωση ή διάσπαση. Κάποιοι υποστηρίζουν μάλιστα ότι η ειδική θεωρία του που αφορά στη γέννεση των οργανικών όντων μπορεί να θεωρηθεί πρόγονος της εξελικτικής θεωρίας του Δαρβίνου.





Ο Δημόκριτος, από τα Άβδηρα της Θράκης, τον 5ο αιώνα π. Χ.,επεξεργάζεται παραπέρα την ατομική θεωρία που είχε διατυπώσει ο δάσκαλός του Λεύκιππος, σύμφωνα με την οποία το "ὄν" συντίθεται από άτομα και μεταξύ των ατόμων υπάρχει το κενό που επιτρέπει στα άτομα να κινούνται και να συνενώνονται με άλλα. Ο Δημόκριτος προσθέτει ότι τα άτομα διαφέρουν μεταξύ τους κατά το σχήμα, την τάξη και την θέση που κατέχουν και η κίνησή τους προέρχεται από κάποιου είδους κρούση ή ορμή. Ακριβέστερα "τα σώματα είναι συνδυασμοί ατόμων και ο διαχωρισμών των ατόμων αυτών καταλήγει στην καταστροφή των σωμάτων".


Ξέρετε ότι αρκετοί από τους πρώτους αυτούς φιλοσόφους έγραψαν τις θεωρίες τους σε μορφή ποιήματος; Το έργο του Εμπεδοκλή αποτελείται από δύο εξάμετρα ποιήματα, το Περί Φύσεως (2.000 στίχοι) και οι Καθαρμοί (3.000 στίχοι). Οι στίχοι που διασώθηκαν από το συνολικό του έργο είναι 450 και αποτελούν το μεγαλύτερο σωζόμενο κείμενο προσωκρατικού φιλοσόφου. Σε ποιητική μορφή είχε γράψει το έργο του πριν τον Εμπεδοκλή και ο Παρμενίδης.Ο πιο συχνός τρόπος μέσα από τον οποίο γνωρίζουμε σήμερα τι είπαν οι πρώτοι αυτοί φιλόσοφοι είναι μέσα από τα γραπτά μεταγενέστερων φιλοσόφων κυρίως, αλλά όχι μόνον, που αναλύουν τις ιδέες τους ή τις κριτικάρουν. Ένα άλλο σημαντικό έργο μέσα από το οποίο διασώθηκαν αυτές οι διδασκαλίες είναι,  σε 10 τόμους,  οι Βίοι φιλοσόφων, του Διογένη του Λαέρτιου, ο οποίος αν και έζησε τον 3ο μ. Χ αιώνα αναζήτησε μέσα από όλων των ειδών τις πηγές που είχε στη διάθεσή του πληροφορίες για την καταγωγή της φιλοσοφίας και τις διδασκαλίες των εκπροσώπων της από το Θαλή  (6ο π. Χ αι.) μέχρι τον Επίκουρο (3ο π. Χ. αι.).