Στα ομηρικά έπη, και ειδικότερα στην Ιλιάδα κυριαρχεί η έννοια του πολέμου, η οποία παρουσιάζεται υπό διάφορες οπτικές γωνίες.Στη ραψωδία Ζ η παρουσία ου πολέμου είναι έμμεση, αλλά ταυτόχρονα και καταλυτική:
Η πολεμική σύγκρουση αναβάλλεται στο επεισόδιο μεταξύ του Γλαύκου και του Διομήδη, τονίζοντας την ανθρώπινη πλευρά των ηρώων και τη σημασία της φιλίας και φιλοξενίας. Το επεισόδιο λειτουργεί ως μεταβατικός κρίκος για τη συνέχεια της αφήγησης που μεταφέρει το ενδιαφέρον του ποιητή εντός των τοιχών της Τροίας
Ο Γλαύκος και ο Διομήδης ανταλλάσσουν τον οπλισμό τους.
Αττική πελίκη του «Ζωγράφου του Hasselmann», περ. 420 π.Χ.
Στη ραψωδία κυριαρχεί ο συζυγικός διάλογος μεταξύ του Έκτορα και της Ανδρομάχης,αλλά τόσο στο περιεχόμενο των λόγων όσο και στη ροή της εξέλιξης η έννοια του πολέμου πρωτοστατεί.Τα δεινά του πολέμου για την Ανδρομάχη και την οικογένειά της παρουσιάζονται αναλυτικά στο λόγο της και ο πόλεμος είναι η αιτία που αυτή η συζυγική συνομιλία, ανάπαυλα μεταξύ δύο διαστημάτων πολεμικών συγκρούσεων, διακόπτεται.
Giorgio de Chirico, Έκτορας και Ανδρομάχη, λάδι σε μουσαμά, 1917.
Ιδιωτική συλλογή Μοντέρνας Τέχνης, Μιλάνο
Αποχαιρετισμός Έκτορα και Ανδρομάχης και Πάρη και Ελένης Martin von Wagner Museum, Würzburg
Σε ελεύθερη σχέση με το ομηρικό έπος, οι στίχοι του θεατρικού μας συγγραφέα Ιάκωβου Καμπανέλη που μελοποιήθηκαν από τον Μάνο Χατζιδάκη είναι εμπνευσμένοι από τα λόγια της Ανδρομάχης. Εδώ τους ακούμε από τη φωνή του Λάκη Παππά.
Στο λόγο του Έκτορα οι αξίες του ήρωα συνδέονται με τη συμπεριφορά του στον πόλεμο, αλλά η παρουσία του στις Σκαιές Πύλες μας υπενθυμίζει τις αξίες της οικογένειας και της ειρηνικής ζωής
Μονομαχία Έκτορα και Αίαντα. Αττική ερυθιρόμορφη κύλιξ, Μουσείο Λούβρου, Παρίσι
Με τη μεταφορά στο εσωτερικό της πόλης της Τροίας φωτίζεται η ψυχολογία και ακριβέστερα το δράμα του άμαχου πληθυσμού και προαναγγέλεται η καταστροφή που θα ακολουθήσει γι' αυτούς -που όμως, όπως είπαμε, δεν αποτελεί περιεχόμενο της Ιλιάδας.
Από το Πανεπιστήμιο του Τuebingen έχουμε στη διάθεσή μας
Με το διαδικτυακό λογισμικό Dipity μπορούμε να συνθέσουμε εύκολα μια χρονογραμμή, στην οποία μπορούμε να σημειώσουμε τα κυριότερα γεγονότα μιας περιόδου. Με τη βοήθεια της διαδικασίας αυτής θα μας είναι ευκολότερο να αποκαταστήσουμε τη χρονική σχέση γεγονότων, τα οποία στο εγχειρίδιό μας παρουσιάζονται σε διαφορετικά κεφάλαια. Η χρονογραμμή για την περίοδο ακμής και κρίσης του Βυζαντίου είναι ανοιχτή για συμπλήρωση, όσο προχωρά η μελέτη μας για την περίοδο αυτή.
Με το ελεύθερο λογισμικό Cmaps, που τώρα διατίθεται και στην εξελληνισμένη εκδοσή του, δημιοργούμε εύκολα το νοητικό χάρτη μιας ενότητας και κατανοούμε ευκολότερα τις σχέσεις των εννοιών μεταξύ τους.
Για τους μαθητές του Β3 που έχουν αναλάβει ερευνητική εργασία για τα επίθετα στην Ιλιάδα έχει δημιουργηθεί νέα σελίδα στο ιστολόγιό μας με τον αντίστοιχο τίτλο για να οργανώνουμε τη μελέτη μας. Επισκεφτείτε την και εάν έχετε απορίες καταγράψτε τις στα σχόλια.