δημιουργική … γραφή

Τετάρτη 26 Ιανουαρίου 2011

Εσωτερική πολιτική των Ισαύρων, Μακεδόνων, Κομνηνών

Εξασθένηση του Βυζαντίου - κρίση του 11ου αιώνα

Ιλιάδα, ραψωδία Ζ

Στα ομηρικά έπη, και ειδικότερα στην Ιλιάδα κυριαρχεί η έννοια του πολέμου, η οποία παρουσιάζεται υπό διάφορες οπτικές γωνίες.Στη ραψωδία Ζ η παρουσία ου πολέμου είναι έμμεση, αλλά ταυτόχρονα και καταλυτική:
  • Η πολεμική σύγκρουση αναβάλλεται στο επεισόδιο μεταξύ του Γλαύκου και του Διομήδη, τονίζοντας την ανθρώπινη πλευρά των ηρώων και τη σημασία της φιλίας και φιλοξενίας. Το επεισόδιο λειτουργεί ως μεταβατικός κρίκος για τη συνέχεια της αφήγησης που μεταφέρει το ενδιαφέρον του ποιητή εντός των τοιχών της Τροίας

Ο Γλαύκος και ο Διομήδης ανταλλάσσουν τον οπλισμό τους. 

Αττική πελίκη του «Ζωγράφου του Hasselmann», περ. 420 π.Χ.

  • Στη ραψωδία κυριαρχεί ο συζυγικός διάλογος μεταξύ του Έκτορα και της Ανδρομάχης,αλλά τόσο στο περιεχόμενο των λόγων όσο και στη ροή της εξέλιξης η έννοια του πολέμου πρωτοστατεί.Τα δεινά του πολέμου για την Ανδρομάχη και την οικογένειά της παρουσιάζονται αναλυτικά στο λόγο της και ο πόλεμος είναι η αιτία που αυτή η συζυγική συνομιλία, ανάπαυλα μεταξύ δύο διαστημάτων πολεμικών συγκρούσεων, διακόπτεται.

Giorgio de Chirico, Έκτορας και Ανδρομάχη, λάδι σε μουσαμά, 1917.
Ιδιωτική συλλογή Μοντέρνας Τέχνης, Μιλάνο


Αποχαιρετισμός Έκτορα και Ανδρομάχης και Πάρη και Ελένης
Martin von Wagner Museum, Würzburg


 
  •  Σε ελεύθερη σχέση με το ομηρικό έπος, οι στίχοι του θεατρικού μας συγγραφέα Ιάκωβου Καμπανέλη που μελοποιήθηκαν από τον Μάνο Χατζιδάκη είναι εμπνευσμένοι από τα λόγια της Ανδρομάχης. Εδώ τους ακούμε από τη φωνή του Λάκη Παππά.
  • Στο λόγο του Έκτορα οι αξίες του ήρωα συνδέονται με τη συμπεριφορά του στον πόλεμο, αλλά η παρουσία του στις Σκαιές Πύλες μας υπενθυμίζει τις αξίες της οικογένειας και της ειρηνικής ζωής



Μονομαχία Έκτορα και Αίαντα. 
Αττική ερυθιρόμορφη κύλιξ, Μουσείο Λούβρου, Παρίσι


  • Με τη μεταφορά στο εσωτερικό της πόλης της Τροίας φωτίζεται η ψυχολογία και ακριβέστερα το δράμα του άμαχου πληθυσμού και προαναγγέλεται η καταστροφή που θα ακολουθήσει γι' αυτούς -που όμως, όπως είπαμε, δεν αποτελεί περιεχόμενο της Ιλιάδας. 
    Από το Πανεπιστήμιο του Τuebingen έχουμε στη διάθεσή μας  
    σε διάφορες ιστορικές περιόδους 
    (από το 3000 π.Χ.)
    ως το 500 π.Χ.



      Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011

      Χρονογραμμές

      Με το διαδικτυακό λογισμικό Dipity μπορούμε να συνθέσουμε εύκολα μια χρονογραμμή, στην οποία μπορούμε να σημειώσουμε τα κυριότερα γεγονότα μιας  περιόδου. Με τη βοήθεια της διαδικασίας αυτής θα μας είναι ευκολότερο να αποκαταστήσουμε τη χρονική σχέση γεγονότων, τα οποία στο εγχειρίδιό μας παρουσιάζονται σε διαφορετικά κεφάλαια. Η χρονογραμμή για την περίοδο ακμής και κρίσης του Βυζαντίου είναι ανοιχτή για συμπλήρωση, όσο προχωρά η μελέτη μας για την περίοδο αυτή.




      Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow

      http://www.imageloop.com/slideshow/38682e3b-990d-12ea-87d2-12313b030221/

      Κυριακή 16 Ιανουαρίου 2011

      Kοινωνία και οικονομία στο Βυζάντιο την περίοδο ακμής

       Με το ελεύθερο λογισμικό Cmaps, που τώρα διατίθεται και στην εξελληνισμένη εκδοσή του, δημιοργούμε εύκολα το νοητικό χάρτη μιας ενότητας και κατανοούμε ευκολότερα τις σχέσεις των εννοιών μεταξύ τους.

      Κοινωνία και οικονομία της επαρχία την περίοδο ακμής του Βυζαντίου
      View more documents from annboukou.

      Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2011

      Project Ιλιάδα

      Για τους μαθητές του Β3 που έχουν αναλάβει ερευνητική εργασία για τα επίθετα στην Ιλιάδα έχει δημιουργηθεί νέα σελίδα στο ιστολόγιό μας με τον αντίστοιχο τίτλο για να οργανώνουμε τη μελέτη μας. Επισκεφτείτε την και εάν έχετε απορίες καταγράψτε τις στα σχόλια.