Στη ραψωδία Ι μετά την εντυπωσιακή απόδοση των Τρώων στη μάχη, συγκαλείται αγορά (=συνέλευση) του στρατού.
Ο Αγαμέμνονας φαίνεται αποφασισμένος να σταματήσει τη μάχη και προτείνει την επιστροφή στην πατρίδα. Στην πρότασή του εναντιώνεται ο Διομήδης και τη θέση του συμμερίζεται και ο στρατός. Ο Νέστορας κατηγορεί τον Αγαμέμνονα για την προσβολή που έκανε στον Αχιλλέα και ο Αγαμέμνονας, κάτω από τις αντίξοες αυτές συνθήκες δηλώνει έτοιμος να επανορθώσει. Στέλνει λοιπόν πρεσβεία στον Αχιλλέα με μέλη της τον Οδυσσέα, τον Αίαντα και τον Φοίνικα, μαζί και με δύο κήρυκες.
Γιατί τα μέλη αυτά;
Ο Αίαντας είναι ένας από τους γενναιότερους πολεμιστές, έχει διακριθεί με αριστεία στη μάχη και έχει φιλικές σχέσεις με τον Αχιλλέα. Eπανειλημένες απεικονίσεις των δύο ηρώων τους δείχνουν να παίζουν κατά την ανάπαυλα από τις μάχες.
Ο Φοίνικας, είναι ένας από τους Μυρμιδόνες. Στον πόλεμο παρουσιάζεται ως ηνίοχος, είναι πιο ηλικιωμένος, γνωρίζει τον Αχιλλέα από την παιδική του ηλικία και λειτουργεί ως "πατρική φιγούρα". Ο Αχιλλέας φαίνεται να τον αγαπά και να τον εμπιστεύεται και εκείνος άλλοτε μεσολαβεί για χάρη του άλλοτε τον συνοδεύει σε σημαντικές στιγμές του. Στην ίδια ραψωδία, Ι 434 και εξής, τον βλέπουμε να απευθύνεται στον Αχιλλέα με δάκρυα στα μάτια, απόδειξη της στενής σχέσης του μαζί του.
Οδυσσέας είναι ένας ήρωας που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο και διαθέτει μεγάλη επιρροή στο στρατόπεδο των Αχαιών. Αυτός όπως και ο Νέστορας παίζουν συχνά το ρόλο του σοφού συμβούλου. Είναι ικανότατος στο λόγο και την πειθώ και αυτή του η ικανότητα είναι απολύτως απαραίτητη για να μεταπείσει έναν θυμωμένο και πληγωμένο στην υπερηφάνειά του ήρωα, όπως είναι ο Αχιλλέας.
Ας δούμε με ποιον τρόπο δομεί το λόγο του ο Οδυσσέας και τι τρόπους πειθούς επιστρατεύει για να καταφέρει να κάνει τον Αχιλλέα να επιστρέψει στη μάχη.
Ο Αγαμέμνονας φαίνεται αποφασισμένος να σταματήσει τη μάχη και προτείνει την επιστροφή στην πατρίδα. Στην πρότασή του εναντιώνεται ο Διομήδης και τη θέση του συμμερίζεται και ο στρατός. Ο Νέστορας κατηγορεί τον Αγαμέμνονα για την προσβολή που έκανε στον Αχιλλέα και ο Αγαμέμνονας, κάτω από τις αντίξοες αυτές συνθήκες δηλώνει έτοιμος να επανορθώσει. Στέλνει λοιπόν πρεσβεία στον Αχιλλέα με μέλη της τον Οδυσσέα, τον Αίαντα και τον Φοίνικα, μαζί και με δύο κήρυκες.
Η πρεσβεία προς τον Αχιλλέα,
λεπτομέρεια από ερυθρόμορφο αττικό σκύφο (480-470 π.Χ.).
Από αριστερά προς τα δεξιά εικονίζονται ο Ερμής, κρατώντας το κηρύκειο,
ο Φοίνικας και ο Οδυσσέας. Μουσείο Λούβρου.
Γιατί τα μέλη αυτά;
Ο Αίαντας είναι ένας από τους γενναιότερους πολεμιστές, έχει διακριθεί με αριστεία στη μάχη και έχει φιλικές σχέσεις με τον Αχιλλέα. Eπανειλημένες απεικονίσεις των δύο ηρώων τους δείχνουν να παίζουν κατά την ανάπαυλα από τις μάχες.
Ο Αχιλλέας και ο Αίαντας παίζουν πεντάγραμμα
(παιγνίδι με πεσσούς που μετακινούνται πάνω σε 5 γραμμές
που όπως λέγεται επινόησε ο Παλαμήδης),
αττικός μελανόμορφος αμφορέας (530-520 π.Χ., έργο του Εξηκία)
Μουσείο Βατικανού
υδρία (490 π.Χ.)
αττικός μελανόμορφος αμφορέας (510 π.Χ.),
Μουσείο Virginia, Richmond
αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας (440 π.Χ.),
Μουσείο Βερολίνου
Φοίνικας, Αχιλλέας και Θέτις.
αττικός μελανόμορφος αμφορέας (530 π.Χ.),
Μουσείο Βοστώνης
Βρισιήδα και Φοίνικας,
ερυθρόμορφη κύλικα (490 π.Χ.),
Μουσείο Λούβρου
Οδυσσέας είναι ένας ήρωας που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο και διαθέτει μεγάλη επιρροή στο στρατόπεδο των Αχαιών. Αυτός όπως και ο Νέστορας παίζουν συχνά το ρόλο του σοφού συμβούλου. Είναι ικανότατος στο λόγο και την πειθώ και αυτή του η ικανότητα είναι απολύτως απαραίτητη για να μεταπείσει έναν θυμωμένο και πληγωμένο στην υπερηφάνειά του ήρωα, όπως είναι ο Αχιλλέας.
Πρεσβεία Οδυσσέα προς τον Αχιλλέα
αττική ερυθρόμορφη πελίκη (480 π.Χ.)
Mουσείο Villa Julia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου