Μιλώντας για τη φρίκη του πολέμου μελετούμε ένα παράδειγμα του πώς αυτή έχει αποτυπωθεί σε ένα έργο τέχνης, όπως η Guernica (1937) του Pablo Picasso, ο οποίος, εκτός του ότι ζωγραφίζει για να αποτυπώσει την καταστροφή, γράφει για το ίδιο θέμα :
... "cries of children, cries of women, cries of birds, cries of flowers, cries of timbers, and of stones, cries of bricks, cries of furniture, of beds, of chairs, of curtains, of pots, of cats, and of papers, cries of odors which claw at one another, cries of smoke pricking the shoulder of the cries which stew in the cauldron and of the rain of birds which inundates the sea which gnaws the bone and breaks its teeth biting the cotton wool which the sun mops up from the plate which the purse and the pocket hide in the print which the foot leaves in the rock."
Το έργο εκτίθεται σήμερα στο μουσείο Reina Sofia στη Μαδρίτη και έχει διαστάσεις 3,49 x 7,77 μ.
Μπορούμε να το δούμε από πιο κοντά εδώ και να επιχειρήσουμε να το προσεγγίσουμε τμηματικά . Αν πάλι η επαφή με το έργο μας φαίνεται δύσκολη, και δικαιολογημένα, υπάρχει στη διάθεσή μας χρήσιμη βοήθεια, για να συμφιλιωθούμε με την τεχνοτροπία του ζωγράφου και το συγκεκριμένο έργο ειδικότερα.
Ίσως πάλι να οδηγηθούμε ένα βήμα πιο πέρα στην κατανόησή του με τη βοήθεια της τεχνολογίας ,που έχει κάνει εφικτή μια τρισδιάστατης απόδοση του έργου, όπως αυτή που επιχειρεί η Lena Gieseke:
Ίσως πάλι να οδηγηθούμε ένα βήμα πιο πέρα στην κατανόησή του με τη βοήθεια της τεχνολογίας ,που έχει κάνει εφικτή μια τρισδιάστατης απόδοση του έργου, όπως αυτή που επιχειρεί η Lena Gieseke:
O ίδιος ο πίνακας, ως έργο τέχνης, αλλά και το θέμα του, ο ισπανικός εμφύλιος και η καταστροφή που επέφερε, έχει τόση δύναμη που υπήρξε πηγή έμπνευσης και για άλλους σημαντικούς ανθρώπους της τέχνης. Οι σκηνοθέτες Alain Resnais -από τους σημαντικούς εκπροσώπους της γαλλικής κινηματογραφικής παραγωγής- και Robert Hessens - που έχει στο ενεργητικό του και άλλες ταινίες αφιερωμένες σε σημαντικούς ζωγράφους- δημιουργούν το 1950 μια ταινία μικρού μήκους με τίτλο Guernica, ως μια ανάγνωση του πίνακα με τη βοήθεια και άλλων έργων του ζωγράφου και πάνω σε ένα ποιητικό κείμενο του Paul Eluard, στενού φίλου του Picasso, που είναι εξίσου εμπνευσμένο από το βομβαρδισμό και την καταστροφή της πόλης και έχει τίτλο La victoire de Guernica (1938).
Εμπνευσμένο από το ίδιο έργο είναι επίσης ένα σύντομο βίντεο, εραστιεχνική δημιουργία ενός βραζιλιάνου φοιτητή της σχολής κινηματογράφου του Vancouver :
2 σχόλια:
Ενα πολύ σημαντικό έργο, που προσφέρεται για πολλές αναγνώσεις, ενδεχομένως και επάλληλες ή παράλληλες.
Εξαιρετική η αναφορά σας. Επιτρέψτε μου απλώς να προσθέσω ένα στοιχείο. Ως γνωστόν, τη Γκερνίκα τη βομβάρισαν οι χιτλερικοί, για να βοηθήσουν τον Φράνκο. Ο Πικάσο ήταν στο Παρίσι και εκεί δημιούργησετο έργο. Κατά τη διάρκεια της κατοχής ο Πικάσο ήταν επίσης στο Παρίσι. Στο ατελιέ του μπήκαν μια μέρα γερμανοί αξιωματικοί, για έλεγχο. Οταν είδαν τη σύνθεση, τον ρώτησαν εντυπωσιασμένοι: εσείς το κάνατε αυτό;
-Οχι, εσείς, τους απάντησε ο καλλιτέχνης.
Καλή Κυριακή
Σας ευχαριστούμε για τις εύστοχες και ιδιαίτερες παρατηρήσεις σας και χαιρόμαστε που παρακολουθείτε την προσπάθειά μας να πλησιάσουμε το έργο των μεγάλων δημιουργών, σε όποια τέχνη κι αν αφιέρωσαν το ταλέντο τους.
Δημοσίευση σχολίου