δημιουργική … γραφή

Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

Η οπτική γωνία στην αφήγηση

Ένας καθοριστικός παράγοντας που καθορίζει πολλαπλά την αφήγηση είναι το είδος και η οπτική γωνία του αφηγητή.

Στην αντίστοιχη θεωρία για τον Αφηγηματικό λόγο είδαμε διαφορετικά είδη αφηγητή, οπτικής γωνίας και εστίασης. Η οπτική γωνία μας βοηθά να καταλάβουμε ποιος αφηγείται την ιστορία, αλλά όχι μόνον.

Πρέπει λοιπόν κάθε φορά που μελετάμε ένα λογοτεχνικό κείμενο να ρωτάμε: Σε ποιο πρόσωπο γίνεται η αφήγηση;  Τι σχέση έχει με τα γεγονότα ο αφηγητής; Τι μπορεί με βάση τη σχέση του με την ιστορία να γνωρίζει για τα πρόσωπα της ιστορίας και τα γεγονότα; Μπορεί να είναι αντικειμενικός παρατηρητής ή είναι προκατειλημμένος στο βαθμό που σχετίζεται με πρόσωπα και πράγματα; Εάν εμπλέκεται προσωπικά, πόσο αξιόπιστη είναι η αφήγησή του και πώς πρέπει να σταθούμε εμείς, ως αναγνώστες, απέναντι σε αυτά που μας αφηγείται;

Ανάλογα με την απάντηση που θα δώσουμε στις παρακάτω ερωτήσεις μπορούμε να προσεγγίσουμε σε μεγαλύτερο βάθος τόσο την τεχνική του συγγραφέα όσο και το περιεχόμενο της ιστορίας.




Στις εφαρμογές δημιουργικής μεταγραφής των λογοτεχνικών κειμένων που εξετάζουμε κατανοήσαμε βιωματικά τις αλλαγές που επιφέρει στο κείμενο η διαφοροποίηση της οπτικής γωνίας και της αντίστοιχης εστίασης.


Το φιλμάκι που ακολουθεί από τον βρετανικό Guardian μας δίνει με σύντομο και περιεκτικό τρόπο τα βασικά θεωρητικά σημεία.



Στο σύντομο animation "Τhe tell-tail heart", που βασίζεται  στην νουβέλα του E. A. Poe με τον ίδιο τίτλο, Μαρτυριάρα καρδιά (1843),  μας παρουσιάζεται  με πρωτοπρόσωπη αφήγηση ένας φόνος, μέσα από την οπτική γωνία ενός διανοητικά διαταραγμένου αφηγητή που θεωρεί ότι είναι υγιής. Πόσα γνωρίζει ο αφηγητής; Μπορούμε να εμπιστευτούμε έναν τέτοιο αφηγητή, σε σχέση με την αλήθεια του περιεχομένου της ιστορίας που μας παρουσιάζει;



Μια άλλη ωραία ευκαιρία να σκεφτούμε πάνω στο θέμα του αφηγητή είναι η ταινία Forest Gump. Τι μπορούμε να σκεφτούμε για τον αφηγητή της;

Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ

Στα πλαίσια των εκδηλώσεων που οργάνωσε το Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων ενάντια στον ρατσισμό και των κοινωνικό αποκλεισμό οι μαθητές του σχολείου συμμετείχαν σε θεατρικό εργαστήριο γύρω από το θέμα. 

Ως αφόρμηση παρακολούθησαν μικρά βίντεο, κάποια από τα οποία ήταν παραγωγές μαθητών, όπως για παράδειγμα "Οι ράγες της σιωπής", μια όμορφη δουλειά των μαθητών του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσ/κης, καθώς και μια παλιότερη δουλειά των μαθητών του σχολείου μας, υπό την καθοδήγηση της φιλολόγου Άννας Μπουκουβάλα.

ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗ ΦΤΩΧΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ from annboukou on Vimeo.






Μετά την προβολή ακολούθησε θεατρικό παιγνίδι, υπό την καθοδήγηση της υπεύθυνης καθηγήτριας του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής και Θεάτρου, Άννας Μπουκουβάλα. Οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με μικρά αυτοβιογραφικά κείμενα γραμμένα από μετανάστες που μαζί με τα φιλμ παρείχαν ένα πρώτο υλικό  για δραματοποίηση με αναδημιουργία ρόλων και καταστάσεων, την τεχνική της "ανακριτικής καρέκλας", το "περίγραμμα του χαρακτήρα" και σύντομους αυτοσχεδιασμούς με μικρά επεισόδια ρατσιστικών συμπεριφορών .

Παρασκευή 17 Οκτωβρίου 2014

Εφηβικά πορτρέτα σε κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας



Στην παρουσίαση ακούγεται η σύνθεση του Χ. Σταμούλη, Το ροκ της εφηβείας από το έργο του  Το ροκ του ερωδιού (2007)

Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

Πανελλήνιος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός με θέμα "Ο ξένος, ο άλλος, ο διαφορετικός"

Τόσο στα πλαίσια του Ομίλου Δημιουργικής Γραφής όσο και με τις αντίστοιχες εργασίες στα διάφορα γλωσσικά μαθήματα πολλοί μαθητές έχουν δοκιμαστεί ήδη στη συγγραφή λογοτεχνικών κειμένων. Μια ωραία ευκαιρία για τη δημιουργία ενός ποιήματος ή ενός διηγήματος πάνω στο θέμα "Ο ξένος - ο άλλος - ο διαφορετικός" μας δίνει ο Πανελλήνιος Λογοτεχνικός Διαγωνισμός που διοργανώνεται από κοινού από  το Π.Π.Γ.& Λ. Ευαγγελικής Σχολής Ν. Σμύρνης και το Π. Π. Γ. & Λ. Πανεπιστημίου Πατρών.

Για όσους ενδιαφέρονται για περισσότερες πληροφορίες (οδηγίες, καταληκτικές ημερομηνίες), ακολουθεί η προκήρυξη.


Πώς σκεφτόμαστε για να τονίσουμε μια λέξη στα αρχαία ελληνικά

Η γνώση των κανόνων τονισμού δεν αρκεί για να είμαστε σε θέση να τονίσουμε σωστά μια λέξη, όταν για πρώτη φορά ερχόμαστε σε επαφή με τον τρόπο γραφής των αρχαίων ελληνικών. Είναι πολύ σημαντικό να ακολουθήσουμε συγκεκριμένα βήματα, τα οποία θα μας οδηγήσουν στη σωστή εφαρμογή του κατάλληλου κάθε φορά κανόνα και θα συνηθίσουν τη σκέψη μας να κατευθύνεται με ασφάλεια και ταχύτητα.




Για να δείτε καθαρότερα το σχήμα κάντε κλικ πάνω του.




Θα δούμε ότι οι περιπτώσεις που θα μας δυσκολέψουν αφορούν στις περιπτώσεις που οι συλλαβές μας έχουν δίχρονα φωνήεντα και πρέπει να γνωρίζουμε πότε αυτά είναι μακρόχρονα και πότε βραχύχρονα. Τότε θα μας χρειαστούν επιπλέον κανόνες, τους οποίους θα συναντήσουμε  στη συνέχεια .

Περίληψη

Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου

Παράγραφος